'19 - Mozgalmas napok-avagy kirándulni jó!
2020. szeptember 27. írta: zati

Az elmúlt napok kellemes strandolás-semmittevés-evés-ivás aranyháromszögéből kilépünk - döntöttük el előző dscf0778.JPGeste. És a mai gyönyörűen induló nap erre kiválónak ígérkezett.
   Nos, igen, a szemfüles Olvasónak szemet szúrhatott, hogy háromszöget említek, miközben négy megpróbáltatást sorolok fel... Valóban, tulajdonképp az evés-ivás a hedonizmus ama kellemes stációját jelöli, melyben általában minden, a fejünk tömésével kapcsolatos elfoglaltság beletartozik, a fagylalt és gyümölcskehely fogyasztását pedig ugyancsak nehéz lenne besorolni eme pontok közé. A strandolás és semmittevés is együtt említhető, de akkor meg aranykétszögről, netán egyenesen aranyrúdról esne szó...

Hedonista életmódinkra rá nem unva eldöntöttük, hogy a környék bejárását nem halogatjuk a nyaralás végére - dscf0779.JPGhiszen az így is hipp-hopp itt lesz - hanem a mai napot az első kirándulásunknak szenteljük.

Neszebar

- szólt a verdikt még előző este az erkélyen beszélgetve.
   Reggel a szokásos protokoll szerint Tamással reggeli-beszerző utunkra indultunk, amikor is családunk hölgytagjai kérésétől vagy épp hirtelen ötlettől vezérelve álltunk meg venni péksüteményt vagy épp csomagolt felvágottat, sajtot, netán kimért bort - utóbbit természetesen nem reggelire...
img_20190723_083800.jpg   Szállásunkra visszatérve a lányok már ébredeztek, és ki-ki az ébredezés különböző stációjában csatlakoztak hozzánk a reggelit elkölteni. És bizony mi már akkor tudtuk, dscf0783.JPGhogy a fertőtlenítés milyen fontos, és ösztönösen végeztük a vírusok csoffasztását. Csak ezt mi úgy hívjuk,

fogmosás...

img_20190723_082415.jpg  Miután adtunk a higiéniának, szép lassan összekészülődtünk - a Tanács a 8:40-es járatot korainak látva a 9:50-es autóbuszhoz sétáltunk ki a rutinos tömegközlekedők magabiztosságával.
   A buszmegálló a városközpontban, a Városházával szemben található, egy jól áttekinthető menetrendi táblával, és egy kevésbé értelmezhető forgalmi irodával - utóbbiban egy idősebb hölgy ül, aki udvariasan és változatos img_20190723_101748.jpgszláv szókinccsel magyarázta el, hogy jegyet majd a buszon...
   A felszálláskor már szép kis csoport verődik össze, kérdés, honnan, hiszen a megállóban alig pár ember várakozott. Azonban abban a pillanatban, amikor a vezető kinyitotta a jármű ajtaját, hirtelen a semmiből manifesztálódott egy tucatnyi ember. Pont, mint otthon, amikor az autós körülnéz, mielőtt "vétkezne", és sehol a Szerv - majd a következő pillanatban, mit tesz Isten, ott állnak.
   Lehet, hogy a szomszédos rendőrkapitányság dolgozói menet kirándulni?

hát, és a tavalyi utunkhoz hasonlóan most is a nem túl hivatalos uniformist, ám határozott és udvarias fellépést viselő kalauz hölgy lépett hozzánk, és szedte be a közlekedési társaság számára a megérdemelt viteldíjakat - majd mondta, hol kell leszállnunk. Ez persze számunkra sem volt ismeretlen, hiszen buszoztunk is már erre - ám  Neszebar óvárosának eltéveszthetetlen látványa egyébként is talpra rántott mindannyiunkat. S mikor elhagytuk utunk során a bolgárok által benépesített üdülőhelyeken jócskán megtelt buszunkat, örömmel szívtuk be Neszebar tenger, tengeri hal illatú levegőjét.
   Megérkeztünk.

Találkozás egy régi baráttaldsc02363.JPG

akit sosem hagynánk ki - Dobby, akinek kis boltjából évről évre sok szép edény és terítő gazdagítja asztalunkat a méltóképp elkészített dél-európai fogásokhoz... Nem kérdés, hogy bár nem akartuk megzavarni az aktuális vevővel folytatott beszélgetését, de végül sikerült...

Városnézés - kicsit másképp.dscf0882.JPG

Csak kicsit másképp...
   Ezúttal talán kevesebb tucat kilométert tettünk meg, ám a nyitva tartó ortodox templomokat sorban meglátogattuk. Kicsi, ám img_20190723_125507.jpglélegzetelállítóan szép, ma is működő templomok - méltó műemlékek az elmúlt évszázadokból.
   Beültünk azután helyi éttermekbe is, bár a Svejkhez címzett cseh sörözőbe hely híján nem tudtunk leülni, a bolgár helyek is remek kínálatot nyújtanak - tegyük hozzá, hogy a magyarországihoz hasonlóan a turistalátványosságok miatt az árak itt borsosabbak, mint a tengerpart más részein.

Felhők kezdtek gyülekezni felettünkimg_20190723_130913.jpg

mire a látni-, enni,- és innivalók labirintusából kijutottunk a félsziget tengerpartjára. Ám nem bántuk. A felhők között kibukkanó nap fénye hol ezüstté vagy épp ónszürkévé színezte a Fekete-tengert, máskor a felhők eltűntével ismét aranyszínű ragyogás borította be a tengerpartot és a Fekete-tenger ékszerdobozát, Neszebart.
  dsc02379.JPG Séta, város- de inkább tengernézés.
   Végighaladtunk a városka déli partján, elhaladva a "Morska Gara" - avagy tengeri személykikötő előtt, magunk mögött hagyjuk a halászkikötőt a vízben és a parton álló valóban szép kis hajóival, és visszaérünk a világítótoronyhoz. img_20190723_131835.jpgSzámomra mindig van valami lenyűgöző ennek az egyébként nem igazán nagy méretű világítót építmények a látványában. Nem is tudom mi... Talán a magányossága, talán a tenger és az ég kékjének háttere.
   A tenger és az ég pedig kínál itt látványt derekasan. Néha tényleg gondolkodóba ejt, vajon a városka szépsége, vagy a tenger látképe miatt szeretem-e ezt a várost.

dscf0991.JPG S hogy nem csak nekem tetszett - az emléktábla szerint az utca névadója, Angelo Roncalli érsek vette fel a Neszebar püspöke címet, s mint Bulgária apostoli képviselője sokat tett a római katolikus és az ortodox egyházak közeledéséért. Angelo Roncalli később XXIII. János néven az egyik legemberközelibb pápaként lépett Szent Péter trónjára.

Hiszen itt annyi régi szépség vár minket minden évben.

20190723_151845.jpgBúcsút veszünk, meg némi frissítőt

a Flagman nevű helyen, hiszen van még kis idő a visszafelé menő busz indulásáig. A tavalyi évhez hasonlóan a felhők végül kegyesebbek voltak - a nap kisütött, és úgy tűnt, nem zavarja meg a visszautunkat eső. A fiatal kalauz fiú jelezte, hogy szól, amikor le kell szállnunk. Aztán amikor Aheloj települész járatunk elhagyta, és a pomoriei lepárlótavak között haladt, egyszer csak sercegő hangot hallottunk elölről, mintha zuhannyla mosatták volna a szélvédőt. És pillanatokkal később monszuneső mosta az amúgy sem túl piszkos buszt, ami aztán hullámokban csillapult és erősödött. Mármint az eső, a busz egyenletesen haladt, és végül megállt a pomoriei megállóban.

A busz a burgaszi járat lévén a Pomorie Óváros lehajtó előtt a Borisz Herceg utcán állt meg, és miután mi img_20190723_175525.jpgleszálltunk a járműről, folytatta útját a nagyváros felé. Mi pedig az erősödő eső elől behúzódtunk egy üzlet előteteje elé, majd rövid morfondírozás után - most mi legyen, várjunk? Elázzunk? - megláttam a Megoldást. A szemközti taxidroszton egy gépkocsi állt, szerencsére keleti szomszédaink hétszemélyes járgánya - pillanatok alatt megegyeztem a sofőrrel, hogy szemben vegye fel a kis csapatot. Innen pedig a máskor kellemes nyári időben ránk váró másfél kilométeres sétát autózással váltottuk ki.
   Ekkor döntöttünk a kettéválás mellett. már ami a csoportot illeti. Mi a központot elérve kettesben a Megamarkettel áttellenben lévő sarki Bisztróba tértünk be ebédelni, míg Zsuzsiék folytatták útjukat - 20190723_175749.jpgimg_20190723_175515.jpga szálláson kis szünet után indultak felfedezni újabb vacsorázóhelyet. S hogy milyen jól tették? Ezt majd később elmondom. Ami biztos - este

Napbúcsúztató az erkélyen

amihez az alaphangot Dimitar házigazdánk-barátunk adta meg. Hisz távollétünkben a teraszon termettek tiszta ágyneműk és törölközők mellett valami más ajándék is. Természetesen a kapott kóstolót a neki kijáró nagy becsben tartva 20190723_194234.jpghazahoztuk, ott és akkor a méltán jó, ámde boltban megvásárolható nedűkkel mondtunk köszönetet a mozgalmas napért és a jó társaságért.
 - Jövőre lehet, hogy Neszebart kihagyjuk - mondta Tamás, nem is sejtvén, mennyire fejen találta a szöget.
 - Mi megyünk jövőre is - tévedtünk nagyot kedvesemmel...
 - Így vagy úgy, együtt akkor is - hangzott el, ezúttal is az igazságot kimondva, bár ez egy későbbi folyam tárgya lesz.
img_20190723_210759.jpg   Addig is itt vagyunk, évezzük a meleg tengerparti estét, a szemközti házon mászkáló macskák és az erkélyen img_20190723_210744.jpgdiliskedő szomszédok látványát, a tengeri levegő illatát, és a lassan - vagy épp villámgyorsan (minden csak zársebesség és rekeszérték függvénye, mint jobbra láthatjuk...) ránk boruló sötétség érkezését.
   Ami biztos: holnap is kirándulunk - olyan helyen, ahol eddig nem jártunk.
   Sólepárló, tudjuk, a Pomorin fogkrém, kárókatonák, node hogy iszapból kikelő emberek és ' 80-as évekbeli menza..? Meglátjuk!