'19 - Szelet érzünk, árnyékot vetünk - én legalábbis nagyobbat a Keletinél...
2021. június 24. írta: zati

2019.07.28 - 2920190729_12_nap.jpg

img_20190728_073447.jpg  Reggel. Napfényes, ahogy szokott errefelé, a felkelő nap fénye csak úgy égeti a tarkónkat - szemből, a szemhéjunkon, a retinánkon keresztül. Hm, lehet, a szemünk és a tarkónk között valaminek még kellene lennie..?
   Kellemes tunyasággal ébredezik az ember ilyenkor, felnéz az égre, és tudja, hogy két kellemesen semmittevő nap vár rá.

Ám a nap indítása előtt először is foglaljunk helyet. dscf1366.JPG
Szó szerint. Lenn, a parton hídfőállást.
   Tamással már nem is kellett órát egyeztetni, immáron bevált gyakorlat, hogy 8.00-kor nyitjuk szobáink ajtaját, és találkozunk a lépcsőházban. Mintha összebeszéltünk volna... Az igazság az, hogy összebeszéltünk, még az előző évben, aztán a bevált gyakorlaton nem változtattunk.
   Elindulunk hát a szomszédos strandra lefoglalni adscf1369.JPG szokásos helyeinket. Törölközőinket a Wertheim cég gyárthatta, minden esetre az itt üdülő közönség - javarészt bolgár, kevesebb más kelet-európai, elenyésző számú magyar vendégek tiszteletben tartják a partra, illetve a parti napágyakra lerakott törölközők bűvös erejét, és nem dobják félre a helyfoglalást jelző textileket - talán mert udvariasak, vagy mert nem tudni, mely törölközőhöz hányas méretű nyak vagy hány év fegyveres szolgálat tartozik. Végül az eredmény az, hogy a szinte néptelen tengerparton nyolc órakor törölköző-erdő sütkérezik a reggeli napfényben.dscf1378.JPG
   Mivel azok kis gazdái visszamennek reggelizni, ideje volt nekünk is visszafordulni hát. Magunk mögött pedig egy törölköző-lerakatot hagyunk, ahol gazdátlan textilek várják, hogy újra benépesítsük a partot.

De először valóban visszafordulok. Minden reggel.

Aki látta már a tengert reggeli napfényben, az érti, hogy miért...
Ilyenkor az Omega Hajnali óceán című dala jut eszembe...

Földereng a pusztaságon túl az óceándscf1368.JPG
A víz szagát hozza már a szél
És égi jelt kapunk
S megpihensz talán
Az ezüst óceán
Hajnalán

Hogy indul egy tökéletes nap?

Kávé és fogmosásimg_20190729_083335.jpg

az erkélyen, ahogyan az a lassan induló nap egyre gyorsuló tempóját igyekeztük felvenni.
Aki olvasott már a történetekből, nyilván tudják, hogy a fogmosás nem holmi "fogorvosok 95 százaléka ajánlja" csodaszer. Nem, ezt az itteni csodaszert a Pomorién nyaraló fogorvosok száz százaléka ajánlja... Szóval kb két cent Slanchev brjag beindítja a gasztrális vérkeringést, így jobban fog esni a reggeli. Biztosan...
  És segít a napi Haditervet kigondolni.

- Jövőre... Jövőre beszélünk Dimitarral, hogy valami napernyőt teremtsen nekünk ide... Vagy hozunk - tervezte Tamás barátom a 2020-as évet. - Majd meglátjuk...
   De jó vendégként ezúttal jó vendégként a virágokat is megkínálta reggeli innivalóval, ha már perzsel a nap...

- Locsolás..!

Ma pedig a reggeli a parton vár ránk - úgy döntöttünk, hogy ezúttal (is) lemegyünk együtt a partra, és ottimg_20190728_100525.jpg fogyasztunk valamit.

A tengerparti pékség reggeli fogalom: délután a pékáru elfogytával a legények leköltöznek a bárba, feltekerik a hangerőt, így avanzsál a parti pékség pékség partivá - de most még reggel van, olasz focista barátunk buzgón eteti a dagasztógépet tésztával, a helyben készült illatos péksüteményeket pedig vilám gyorsan pakolja ki a kínáló vitrinbe. Sós sajtokkal töltött börekek, banicák, a lángosra hasonlító kaskabanka, nem beszélve az édes pékárukról - ezek vártak minket, no meg az elfogyasztásuk után négyesével önként jelentkező 0,33-a Shumensko "patronok". Az van, hogy a bozát ma sem engedték meg...

Megreggeliztünk hát

- és levonultunk a partra. Strandolás, fürdés. Szinte felhőtlen nyaralós nap. img_20190728_101128.jpg
De csak szinte. A Szél, amit fentebb jelezve megéreztünk - a hazautazás szele.
A strandolás mellett már a hazautazásra, illetve a hazahozandó tárgyak beszerzésére is gondolnunk kell. Ezt már a fogmosáskor megbeszéltük, s hogy Abi és Hanna tengerparti kikapcsolódása szüleivel együtt felhőtlen lehessen, Terivel ketten indultunk neki a Szupermarket felé, hogy a tervezett 2-3 tálca Shumensko sört megvásároljuk, melyet aztán Tamás barátunk autójával hazahoz. Bizony, mi 20190728_132921.jpgszárnyainkkal e téren némi fogyatékként nem tudtuk megoldani az üdítő nedű hazaszállítását. Bár egy pillanatra eszembe jutott, hogy a tálca sörre szíjjal fület rögtönözve kézitáskaként vigyük fel a fedélzetre - aztán elhessegettem a gondolatot, nem akarván a Wizz utaskísérőivel alkudozni holmi túlsúlyra és ÁSZF-reimg_20190728_132740.jpg hivatkozva...
   De alkudozni éhes hassal nem lehet, ezért a szupermarkettal szembeni bisztróba tértünk be egy könnyed leves-ebédre a hűs kerthelyiségbe.
   Letelepedtünk hát a főként helyiekből álló vendégek közé. Rendeltünk, majd kényelmesen elfogyasztottuk a zöldséges-húsos bolgár étkeinket - és indultunk tovább, ahogy az a bisztró műfajától várható is.

Aztán az alkudozásra a boltban került sor

Miután a "megamarketben" keveselltük a polcon árválkodó néhány doboz óhajtott sört, megkíséreltem a boltos20190728_143445.jpg nénivel megérttetni, hogy itt és most több tálcányi nedűt vinnénk el.
 - Daaa... ingatta ősz fejét, majs eltűnt a bolt raktárában.
 - Neee - ingattam hasonló színű (a kék hajcsatot leszámítva...) fejemet látván a néni kezében feszülő 6-os zsugorokat.
 - Nem, mi nagy tálcákat vinnénk. Dva ili tri raz dvadeset i chetir...
 - O, nyama tolkova mnogo - azaz ipari mennyiséget nem tartanak raktáron...
Így aztán hat zsugorral, azaz másfél tálcával keltünk útra visszafelé a szállásunkra.
 - Nagy lesz itt a córesz, ennyi sör a szállásig nem lesz elég - túloztam kissé, hiszen zsákmányunkat hímes tojásként vittük fel a másodikra.
   Azért a hímes tojatoktól nem lihegtem volna ennyire, hogy valljam meg őszintén.
 - Azt mondta a hölgy, holnap jöjjünk vissza - fordítottam, egyben biztattam még a magazinban a néni szavait hallván. Holnap kapnak árut.
 - Nem baj, ezt nem hagyjuk itt, ha már a kosárba pakoltuk...

Napi feladat teljesítve!img_20190729_161128.jpg

Szűken mért zsákmányunkat fent hagytuk hát szállásunkon, mi pedig mentünk vissza a partra - élvezni a bg18_d4_01.JPGnyarat. Földön - vízen - levegőben - előbbit főképp mi, felnőttek a büfé felé menet-jövet, utóbbiakat főleg a lányok abszolválták vállunkról leugorva, esetleg feldobva a levegőbe, a vége mindig hatalmas csobbanás lett.

Amikor az árnyékok nyúlni kezdtek, ideje volt visszaindulni a Stúdióba - rendbe szedtük magunkat ésimg_20190728_182259.jpg felkészültünk az esti programra.
   A rendbe szedés persze nem csak tisztán tiszálkodást jelentett, hanem, ugye a leskelődő kórokozók ellen is védekeznünk kellett.
   A testedzés energiát emészt fel, s az elvesztett kalóriákat ideje volt pótolni. Barátainknak nem sokat kellett unszolni minket, hogy ezúttal a tegnap említett szlovák éttermet válasszuk feltöltődésünk helyeként.
   A Mehana nevű hely mellett könnyű elmenni, különösen a nyitvatartási időn kívül.
img_20190728_193149.jpg   Egy újabb és egy évtizedek óta befejezetlen ház tövében egy kis fa épület, egy keskeny ám hosszú terasszal, mely körül fehér inges pincérek forgolódnak - ám amikor a helyiség bezár, szinte elvész a különböző félig- negyedig befejezett, esetleg más okból a tekintetet vonzó "építészeti csoda" közé. Alig kétszáz méterre voltunk az attraktívimg_20190728_192448.jpg főtértől, ám itt a ragyogást felváltják az okossággal és a "fogd meg a sörömet" - stílusban készült megoldások.
   Miután a szlovákul beszélő személyzettől megrendeltük főképp bolgár fogásokból álló vacsoránkat, volt egy kis időm körülnézni a környéken.

A vacsora

Scach-ot rendeltünk, mint az egyik legmegbízhatóbb - és legízletesebb balkáni fogást.dscf1363.JPG
  Sehol nem készítik ugyanúgy, sőt, gyakran egyazon helyen sem egymás után két napon, ám csalódnunk sohasem kellett eddig, legfeljebb a saját képességeinkben... A zöldségek kicsit lekapatva, karamellizálva a forró kerámialapon, a húsok barátságosan sercegnek, ezúttal sajttal megszórva, a sajtréteg alól kígyózó pára mesés illattal hívogatott minket.
img_20190728_194321.jpg  Ez az az étel, amihez felesleges jó étvágyat kívánni - a látvány és az illat gondoskodik róla, hogy ha még nem lett volna, ekkor mindenképp megjöjjön az ehetnék.
   Az első képen az illatos pára miatt holmályos lett a kép, na, pár pillanat, és látható...
    Nos, minket ez a veszély nem fenyegetett: éreztük, épp ideje csipegetni valamit - mi pedig csipedettünk, mintimg_20190728_192601.jpg egy Caterpillar markológép...

Kellemes este, jó étkek, finom italok, és ami a legfontosabb - jó társaság.
Amit aztán folytattunk szokás szerint másnap reggelig, na, rendben, közben aludtunk is egyet, de a következő reggelen úgy ébredtünk, hogy...

Az utolsó nap együtt.

A reggeli napi rutinon biztosan nem szabad változtatni - mint bevált eljáráson. img_20190729_182400.jpg
A helyfoglalásról fentebb írtam pár sort, ezen a napon is hasonló módon stoppoltuk le a megszokott helyünket a strandon.
   dscf1368.JPGA fogmosás különleges alkalommá avanzsált lévén az utolsó teljes napunk virradt fel ma, Tamás barátom számára holnap a szőlő ezen formájában tiltott gyümölccsé fog válni.
  Ma ellenben még szabadott, így azt hiszem, a másnapi dózisunkat is megadtuk ma, mert abból, ugye, baj nem lehet...

A partonimg_20190729_132300.jpg

élveztük az életet.
   Velina bájosan sütögette nekünk a megtermett - ha lehet ilyet mondani, megtermesztett - palacsintákat. Felhívom az olvasó becses figyelmét, hogy nem a lány kis termetű, hanem a számunkra készülő palacsinta mérete közelít egy malomkerékhez, leszámítva a vastagságát. Az átmérő stimmel!
   Válogattunk az étkek, a fürdőzés és a homokvár építés között, hát, kinek mihez volt gusztusa.img_20190729_110338.jpg
A sört pedig, a piros-fehér címkés Shumensko partont pedig csapatunk azon tagja vette, akinek ruházata pontosan és pompásan illett eme becses kiegészítőhöz.

Elkészültek hát az utolsó közös fényképek...

20190729_153930.jpg - Jövőre folytatjuk - mondogattuk biztosak lévén benne, hogy jövünk.
 - Ahogy azt elképzelem - mondta Móricka valahol távol, utalva régi történetére, miközben harapott egyet a denevérszusiból...
   De most itt álltunk a tengerparton, élveztük a szellőt, a hosszabbodó árnyékunk látványát és hallgatva a tenger sóhajtó hullámzását.

Most nincs kérdés

Az a kérdés legalábbis, amit este felé fel szoktunk tenni.

Hol vacsorázzunk?dscf1382.JPG

- szoktuk feltenni a hedonistákhoz nem illő gyermekded kérdést.
Ma tudtuk...
Chichovtsi itteni kedvenc helyünk, ez nem vitás. Érkezéskor első vacsoránkat, valamint utolsó közös étkezéseinket is itt költjük el.

A pecsenyék lágy, grillfűszerekkel vadított illatát, keverve a kavarma jellegzetes zamatával és a párolt zöldségek ínycsiklandó gőzeivel - miközben a szomszéd asztaloknál felszolgált halételek és kagylók látványa ingerli ízlelésünket... Aki járt a délvidéken, és érezte ezt, az tudja - aki még nem járt, javaslom, ki ne hagyja...

Jóllaktunk, elfáradtunk, dscf1392.JPG

ideje indulni. Barátainknak különösen, hiszen holnap indulnak hosszú útra.
Ennek ellenére ráérősen sétáltunk visszafelé a zsúfolt pomoriei főutcán. A lányok be-beléptek a kis boltokba, vásároltak is egy-két emléket, majd indultunk tovább.
dscf0681.JPG - Oda... Idén nem mentünk fel, de jövőre biztosan felmegyünk - egyeztünk meg barátommal, ugyanúgy, ahogy előző évben ugyanilyenkor is megtettük. De most, elárulom, nem fogjuk annyiban hagyni...
   S a nap végi teraszozásnak is újra itt az ideje. dscf1396.JPG
   Ülni az átmelegedett járólap fűtötte teraszon.
 - Jövőre, igen, jövőre beszélünk Dimitarral - egyezünk meg immár sokadszor.
   Hallgatjuk a sarlósfecskék vijjogását. Nézzük a szemközti ház tetején cserkelő tarka macskát... És csak emlékeztetőként látjuk és halljuk a Burgaszi reptérre behúzó repülőgépeket alapjáraton dolgozó hajtóművekkel...
   Két és fél nap. És aztán a mi gépünk fog ereszkedni itt, amikor mi már a reptéren leszünk.
De még itt vagyunk.

Hogy mi fér ebbe a két napba? Szinte semmi. Elindulnak barátaink, a háziúr azt hiszi majd mi is, küzdünk a szobánkért, mit is mászkálok éjfélkor a tengerparton - pizsamában, előtte koncertre keveredünk, lesz még miről írni...